به مجله سرگرمی ایرانیان خوش آمدید . لطفا از همه مطالب دیدن فرمائید
شیطنتهایم را كم میكنم
وقتی برای نخستین بار در تله فیلمی به نام «تلخون» به كارگردانی علیرضا امینی ظاهر شد خیلیها معتقد بودند سیاوش خیرابی از آن دسته جوانهایی است كه یكشبه ره صد ساله را میپیماید و بزودی از بازیگران محبوب نسل جوان خواهد شد و این اتفاق برای این بازیگر جوان افتاد. او اینك در مجموعه «سه، پنج، دو» نقش پیام، یك خبرنگار ورزشی را بازی میكند كه پدرش با خرید یك باشگاه ورزشی، مسیر زندگیشان را متحول میكند.
درست است كه معمولا نقشهایی كه بازی میكنید رگههایی از طنز دارند؟
چون خیلی حضور در كارهای طنز را دوست ندارم. بعد از مجموعه دلنوازان پیشنهاد كار طنز زیاد داشتم ولی از ته دل راضی نبودم. شاید این اتفاق به نوع بیانم برمیگردد، چرا كه همیشه سعی میكنم به نقشم شیرینیهایی اضافه كنم.
پیام را چگونه شخصیتی میبینید؟
من كلا با تیپ مخالفم و معمولا از آن پرهیز میكنم. در این مجموعه هم سعی زیادی كردم تا بیننده پیام را یك كاراكتر طنز صرف نبیند. حتی تلاش كردم برخلاف بقیه نقشهایم، پیام را جدیتر دنبال كنم. درست است كه این شخصیت در طول داستان مرتكب اشتباهاتی میشود و مسیر زندگی خود و خانوادهاش را به مشكل میرساند ولی به نظرم آدم بدی نیست. اگرچه از پول خوشش میآید و برای رسیدن به آن تلاش میكند ولی خیلی هم پولپرست نیست و اتفاقا جاهایی هم عذاب وجدان دارد. پیام یك شخصیت ساده و بیآلایش است. خیلی سعی كردم شیطنتهای پیام را در ارائه این شخصیت كم كنم.
بعد از مجموعههای ترانه مادری و دلنوازان این سومین همكاری شما با حسین سهیلیزاده است؛ مجموعههایی كه همه پربیننده بودند.
حسین سهیلیزاده و كارهایش را بسیار دوست دارم و همیشه به او مدیونم. ترانه مادری اولین سریالی بود كه در آن بازی كردم و باعث دیده شدن و معرفی من به مخاطب شد. همیشه هم گفتهام كه سهیلیزاده یك جورایی در این عرصه من را بزرگ كرد. ایشان خصوصیات منحصربهفردی دارند و طی سالهای كاری خود ثابت كرده برای مخاطب احترام ویژهای قائل است.
بعد از مجموعه دلنوازان تا امروز خیلی كمكار شدید و تنها در یك تله فیلم تلویزیونی بازی كردید.
پیشنهاد بازی در تله فیلم زیاد داشتم، البته یك حضور كوتاه هم در فیلم سینمایی «نفوذی» داشتم. دوست دارم در كارهای خوب و قابل قبول بازی كنم بویژه اینكه این اواخر هم خیلی نسبت به خودم سختگیر شدهام و سعی میكنم به هر پیشنهادی جواب مثبت ندهم. اوایل خیلی شتابزده انتخاب میكردم ولی الان به جایی رسیدهام كه تنها دیده شدن صرف برایم مهم نیست. این گزیده كاری را در حال حاضر صحیح میبینم. 2 كار سینمایی هم دارم كه هنوز پخش نشده و تعداد زیادی فیلمنامه پیشنهادی كه مشغول بررسی آنها هستم. از طرفی خودم میخواستم كه یك مدت نباشم. در جریان بودم كه قرار است مجموعه «سه، پنج، دو» ساخته شود و دلم میخواست دیده نشوم تا زمانی كه نقش پیام را بازی میكنم.
معمولا برای نقشهایی كه انتخاب میكنی از كسی هم مشورت میگیری؟
حتما. فكر میكنم همه ما آدمها برای انجام كارهایمان به مشورت نیاز داریم بخصوص این كه هنوز جوان و كمتجربه هستم و به مشورت بیشتری نیاز دارم. همیشه برای انجام كارهایم با آقای سهیلیزاده و علیرضا امینی، كارگردانهایی كه با آنها كار كردم مشورت میكنم و كمك میگیرم. اینها كسانی هستند كه حق زیادی به گردن من دارند. در این مجموعه هم برای مشاورههای ورزشی از راهنماییهای دوست خوبم آرش ظلیپور استفاده كردم.
نگران نبودید كه ممكن است با بازی در این نقش و این مجموعه خیلی از اهالی فوتبال یا حتی دوستان فوتبالیست خود را از خود برنجانی؟
اوایل كه هنوز كار شروع نشده بود كمی نگران بودم. بویژه اینكه تجربیات طی این سالها نشان داده بود همیشه شوخی با طیف خاص یا قشر خاصی از جامعه معمولا بازتابها و عكسالعملهای زیادی را به همراه دارد، ولی خوشبختانه این اتفاق برای مجموعه «سه، پنج، دو» نیفتاد. شاید یكی از دلایل این بود كه سهیلیزاده طی این سالها یك جورایی امتحان خودش را پس داده و كارنامه مشخصی دارد. دلیل دوم هم این بود كه نه تنها موضعگیری خاصی نسبت به این مجموعه اتفاق نیفتاد بلكه خیلی از اهالی فوتبال هم به ما كمك كردند و خودشان خیلی از این مسائل و شوخیها را قبول داشتند.
در كارنامه كاری، شما همیشه در مجموعههای هر شبی حضور داشتهاید. فكر نمیكنید این تكرار هر شبی ممكن است مخاطب را خسته كند؟
نه، به نظرم اگر مجموعهای توانایی هر شب دیدهشدن را داشته باشد نه تنها این اتفاق نمیافتد بلكه به جذابیت كار هم كمك میكند.این سریالهای هرشبی هم برای بازیگر خوب است و هم برای مخاطب، چرا كه پخش هر شبی كمك میكند تا مردم بتوانند با شخصیتهای قصه بهتر ارتباط برقرار كنند. اتفاقی كه در این مجموعه افتاد این بود كه سعی شده از چیدمان تكراری بازیگران طنز كه دیگر برای مردم آن جذابیت لازم را ندارند، جلوگیری كند. اگر خوب دقت كنید میبینید كه همه بازیگران در این سریال در نقشهایی قرار گرفتهاند كه سابق بر آن چنین نقشی را تجربه نكردهاند و به نظرم یكی از نقاط مثبت و قوی این مجموعه همین است.
احساس میشود شما هم تا حدی از تكرار و كلیشه شدن پرهیز میكنید.
دقیقا همینطور است. به هر حال من بازیگرم و تا زمانی كه مخاطب حضور من را بپذیرد، انگیزه و جرات بازی كردن دارم. شاید دلیل اصلی كلیشه شدن خیلی از بازیگران ما به قصههایی برمیگردد كه به آنها پیشنهاد میشود. از طرفی اگر به عنوان یك بازیگر در یك نقش خوب ظاهر شوی در بقیه كارهایت هم دقیقا عین آن نقش را به تو پیشنهاد میدهند. من به این قضیه خیلی حساسم و تلاش میكنم حداقل این اتفاق برای من كه تازه در ابتدای راه هستم نیفتد. همانطور كه در جواب سوالهای قبلیتان هم گفتم اگر به نقش پیام خوب دقت كنید آن شیطنت همیشگی را در كاراكترش نمیبینید.
خیلیها معتقدند كه سیاوش خیرابی از آن دسته بازیگرانی است كه بشدت بداهه گویی را در كارهایش لحاظ میكند، قبول داری؟
شاید خیلی جاها هم این اتفاق بیفتد ولی جدا و به دور از نظر كارگردان نیست، چرا كه همیشه خودم را به متن وفادار میدانم. البته سهیلیزاده هم از آن دسته كارگردانهایی نیست كه دست بازیگر را ببندد و اجازه بروز خلاقیت را به او ندهد. معمولا سر تمرینهایی كه داریم اگر چیزی به نظرم برسد با ایشان در میان میگذارم و در صورت موافقت ایشان در بازیام لحاظ میكنم.
با توجه به اینكه هنوز هم تصویربرداری مجموعه ادامه دارد برایت سخت نیست كه هر روز مجبوری طبق متن همان روز شخصیت جدیدی از پیام را خلق كنی؟
پیام از قبل تعریف شده است و اینها فقط اتفاقات روزمرهای است كه به بازی من كم یا اضافه میشود و دیگر این روال همزمان تولید و پخش برایم عادی شده است. در سریال دلنوازان و ترانه مادری هم همین روال برقرار بود. به نظرم باید در مجموعههای هر شبی چنین اتفاقی بیفتد چرا كه بازتابی كه از مخاطب گرفته میشود بسیار به نفع كار است. وقتی مثلا ادای حركت خاص یا بیان دیالوگی از نظر مردم مورد توجه قرار میگیرد بازیگر سعی میكند در قسمتهای بعدی هم آن را تكرار كند.
«سه، پنج، دو» را یك طنز موقعیت میبینی یا طنزی كه برمبنای كاراكتر و بازیگر پیش میرود؟
«سه، پنج، دو» یك طنز موقعیت است و اساسا موقعیت در این مجموعه روایت طنز را پیش میبرد. این دلیل اصلی دیده شدن یك مجموعه با محتوای طنز است چرا كه دیگر سالهاست طنزهای كاراكترمحور جواب نمیدهد. شخصیتهایی كه با ادا و اصول خاص و گریمهای غیرقابل باور و غلو شده در یك مجموعه طراحی میشوند ممكن است برای یكی دو بار مخاطب خود را بخنداند ولی برای تكرار، قطعا او را زده خواهد كرد. شما در این كار میبینید كه هیچ كدام از كاراكترها گلدرشت و برجستهتر از بقیه نیستند. هدف نویسنده هم این بوده كه مجموعه را با موقعیتهای كمیك و طنز جلو ببرد.
نقشهایی كه طی این سالها بازی كردهای نقشهای قابل قبولی بودهاند كه در دسته مشخصی به لحاظ مثبت یا منفی قرار نمیگرفتهاند. معمولا چه ابزارهای خاصی در نوع بازی لحاظ میكنی؟
معمولا وقتی فیلمنامه را میخوانم سعی میكنم آنرا در زندگی خودم لحاظ كنم و خودم را در موقعیتی قرار دهم كه اگر عین این اتفاق برای خود من بیفتد چه عكسالعملی نشان میدهم.
وقتی كاری به شما پیشنهاد میشود اولویت اولت چه چیزی است؟
معمولا فیلمنامه برایم خیلی مهم است و بعد هم نقشی كه قرار است بازی كنم. اینكه آیا نقشی هست كه بتوانم از پس اجرای آن برآیم ودیگر اینكه مخاطب هم دوستش داشته باشد.
و صحبت آخر...
برای ساخت این مجموعه همه عوامل زحمت زیادی كشیدند و سعی همه ما بر آن بوده كه كار ارزشمندی خلق كرده باشیم. تنها خواهشی كه از مسوولان دارم این است كه از این كار حمایت كنند. خیلی وقتها پیش آمده كه تغییراتی در زمان پخش سریال پیش آمده تا جایی كه حتی خود ما هم نمیدانستیم كار قرار است چه ساعتی پخش شود. همه باید كمك كنند تا «سه، پنج، دو» به خوبی دیده شود.
وقتی برای نخستین بار در تله فیلمی به نام «تلخون» به كارگردانی علیرضا امینی ظاهر شد خیلیها معتقد بودند سیاوش خیرابی از آن دسته جوانهایی است كه یكشبه ره صد ساله را میپیماید و بزودی از بازیگران محبوب نسل جوان خواهد شد و این اتفاق برای این بازیگر جوان افتاد. او اینك در مجموعه «سه، پنج، دو» نقش پیام، یك خبرنگار ورزشی را بازی میكند كه پدرش با خرید یك باشگاه ورزشی، مسیر زندگیشان را متحول میكند.
درست است كه معمولا نقشهایی كه بازی میكنید رگههایی از طنز دارند؟
چون خیلی حضور در كارهای طنز را دوست ندارم. بعد از مجموعه دلنوازان پیشنهاد كار طنز زیاد داشتم ولی از ته دل راضی نبودم. شاید این اتفاق به نوع بیانم برمیگردد، چرا كه همیشه سعی میكنم به نقشم شیرینیهایی اضافه كنم.
پیام را چگونه شخصیتی میبینید؟
من كلا با تیپ مخالفم و معمولا از آن پرهیز میكنم. در این مجموعه هم سعی زیادی كردم تا بیننده پیام را یك كاراكتر طنز صرف نبیند. حتی تلاش كردم برخلاف بقیه نقشهایم، پیام را جدیتر دنبال كنم. درست است كه این شخصیت در طول داستان مرتكب اشتباهاتی میشود و مسیر زندگی خود و خانوادهاش را به مشكل میرساند ولی به نظرم آدم بدی نیست. اگرچه از پول خوشش میآید و برای رسیدن به آن تلاش میكند ولی خیلی هم پولپرست نیست و اتفاقا جاهایی هم عذاب وجدان دارد. پیام یك شخصیت ساده و بیآلایش است. خیلی سعی كردم شیطنتهای پیام را در ارائه این شخصیت كم كنم.
بعد از مجموعههای ترانه مادری و دلنوازان این سومین همكاری شما با حسین سهیلیزاده است؛ مجموعههایی كه همه پربیننده بودند.
حسین سهیلیزاده و كارهایش را بسیار دوست دارم و همیشه به او مدیونم. ترانه مادری اولین سریالی بود كه در آن بازی كردم و باعث دیده شدن و معرفی من به مخاطب شد. همیشه هم گفتهام كه سهیلیزاده یك جورایی در این عرصه من را بزرگ كرد. ایشان خصوصیات منحصربهفردی دارند و طی سالهای كاری خود ثابت كرده برای مخاطب احترام ویژهای قائل است.
بعد از مجموعه دلنوازان تا امروز خیلی كمكار شدید و تنها در یك تله فیلم تلویزیونی بازی كردید.
پیشنهاد بازی در تله فیلم زیاد داشتم، البته یك حضور كوتاه هم در فیلم سینمایی «نفوذی» داشتم. دوست دارم در كارهای خوب و قابل قبول بازی كنم بویژه اینكه این اواخر هم خیلی نسبت به خودم سختگیر شدهام و سعی میكنم به هر پیشنهادی جواب مثبت ندهم. اوایل خیلی شتابزده انتخاب میكردم ولی الان به جایی رسیدهام كه تنها دیده شدن صرف برایم مهم نیست. این گزیده كاری را در حال حاضر صحیح میبینم. 2 كار سینمایی هم دارم كه هنوز پخش نشده و تعداد زیادی فیلمنامه پیشنهادی كه مشغول بررسی آنها هستم. از طرفی خودم میخواستم كه یك مدت نباشم. در جریان بودم كه قرار است مجموعه «سه، پنج، دو» ساخته شود و دلم میخواست دیده نشوم تا زمانی كه نقش پیام را بازی میكنم.
معمولا برای نقشهایی كه انتخاب میكنی از كسی هم مشورت میگیری؟
حتما. فكر میكنم همه ما آدمها برای انجام كارهایمان به مشورت نیاز داریم بخصوص این كه هنوز جوان و كمتجربه هستم و به مشورت بیشتری نیاز دارم. همیشه برای انجام كارهایم با آقای سهیلیزاده و علیرضا امینی، كارگردانهایی كه با آنها كار كردم مشورت میكنم و كمك میگیرم. اینها كسانی هستند كه حق زیادی به گردن من دارند. در این مجموعه هم برای مشاورههای ورزشی از راهنماییهای دوست خوبم آرش ظلیپور استفاده كردم.
نگران نبودید كه ممكن است با بازی در این نقش و این مجموعه خیلی از اهالی فوتبال یا حتی دوستان فوتبالیست خود را از خود برنجانی؟
اوایل كه هنوز كار شروع نشده بود كمی نگران بودم. بویژه اینكه تجربیات طی این سالها نشان داده بود همیشه شوخی با طیف خاص یا قشر خاصی از جامعه معمولا بازتابها و عكسالعملهای زیادی را به همراه دارد، ولی خوشبختانه این اتفاق برای مجموعه «سه، پنج، دو» نیفتاد. شاید یكی از دلایل این بود كه سهیلیزاده طی این سالها یك جورایی امتحان خودش را پس داده و كارنامه مشخصی دارد. دلیل دوم هم این بود كه نه تنها موضعگیری خاصی نسبت به این مجموعه اتفاق نیفتاد بلكه خیلی از اهالی فوتبال هم به ما كمك كردند و خودشان خیلی از این مسائل و شوخیها را قبول داشتند.
در كارنامه كاری، شما همیشه در مجموعههای هر شبی حضور داشتهاید. فكر نمیكنید این تكرار هر شبی ممكن است مخاطب را خسته كند؟
نه، به نظرم اگر مجموعهای توانایی هر شب دیدهشدن را داشته باشد نه تنها این اتفاق نمیافتد بلكه به جذابیت كار هم كمك میكند.این سریالهای هرشبی هم برای بازیگر خوب است و هم برای مخاطب، چرا كه پخش هر شبی كمك میكند تا مردم بتوانند با شخصیتهای قصه بهتر ارتباط برقرار كنند. اتفاقی كه در این مجموعه افتاد این بود كه سعی شده از چیدمان تكراری بازیگران طنز كه دیگر برای مردم آن جذابیت لازم را ندارند، جلوگیری كند. اگر خوب دقت كنید میبینید كه همه بازیگران در این سریال در نقشهایی قرار گرفتهاند كه سابق بر آن چنین نقشی را تجربه نكردهاند و به نظرم یكی از نقاط مثبت و قوی این مجموعه همین است.
احساس میشود شما هم تا حدی از تكرار و كلیشه شدن پرهیز میكنید.
دقیقا همینطور است. به هر حال من بازیگرم و تا زمانی كه مخاطب حضور من را بپذیرد، انگیزه و جرات بازی كردن دارم. شاید دلیل اصلی كلیشه شدن خیلی از بازیگران ما به قصههایی برمیگردد كه به آنها پیشنهاد میشود. از طرفی اگر به عنوان یك بازیگر در یك نقش خوب ظاهر شوی در بقیه كارهایت هم دقیقا عین آن نقش را به تو پیشنهاد میدهند. من به این قضیه خیلی حساسم و تلاش میكنم حداقل این اتفاق برای من كه تازه در ابتدای راه هستم نیفتد. همانطور كه در جواب سوالهای قبلیتان هم گفتم اگر به نقش پیام خوب دقت كنید آن شیطنت همیشگی را در كاراكترش نمیبینید.
خیلیها معتقدند كه سیاوش خیرابی از آن دسته بازیگرانی است كه بشدت بداهه گویی را در كارهایش لحاظ میكند، قبول داری؟
شاید خیلی جاها هم این اتفاق بیفتد ولی جدا و به دور از نظر كارگردان نیست، چرا كه همیشه خودم را به متن وفادار میدانم. البته سهیلیزاده هم از آن دسته كارگردانهایی نیست كه دست بازیگر را ببندد و اجازه بروز خلاقیت را به او ندهد. معمولا سر تمرینهایی كه داریم اگر چیزی به نظرم برسد با ایشان در میان میگذارم و در صورت موافقت ایشان در بازیام لحاظ میكنم.
با توجه به اینكه هنوز هم تصویربرداری مجموعه ادامه دارد برایت سخت نیست كه هر روز مجبوری طبق متن همان روز شخصیت جدیدی از پیام را خلق كنی؟
پیام از قبل تعریف شده است و اینها فقط اتفاقات روزمرهای است كه به بازی من كم یا اضافه میشود و دیگر این روال همزمان تولید و پخش برایم عادی شده است. در سریال دلنوازان و ترانه مادری هم همین روال برقرار بود. به نظرم باید در مجموعههای هر شبی چنین اتفاقی بیفتد چرا كه بازتابی كه از مخاطب گرفته میشود بسیار به نفع كار است. وقتی مثلا ادای حركت خاص یا بیان دیالوگی از نظر مردم مورد توجه قرار میگیرد بازیگر سعی میكند در قسمتهای بعدی هم آن را تكرار كند.
«سه، پنج، دو» را یك طنز موقعیت میبینی یا طنزی كه برمبنای كاراكتر و بازیگر پیش میرود؟
«سه، پنج، دو» یك طنز موقعیت است و اساسا موقعیت در این مجموعه روایت طنز را پیش میبرد. این دلیل اصلی دیده شدن یك مجموعه با محتوای طنز است چرا كه دیگر سالهاست طنزهای كاراكترمحور جواب نمیدهد. شخصیتهایی كه با ادا و اصول خاص و گریمهای غیرقابل باور و غلو شده در یك مجموعه طراحی میشوند ممكن است برای یكی دو بار مخاطب خود را بخنداند ولی برای تكرار، قطعا او را زده خواهد كرد. شما در این كار میبینید كه هیچ كدام از كاراكترها گلدرشت و برجستهتر از بقیه نیستند. هدف نویسنده هم این بوده كه مجموعه را با موقعیتهای كمیك و طنز جلو ببرد.
نقشهایی كه طی این سالها بازی كردهای نقشهای قابل قبولی بودهاند كه در دسته مشخصی به لحاظ مثبت یا منفی قرار نمیگرفتهاند. معمولا چه ابزارهای خاصی در نوع بازی لحاظ میكنی؟
معمولا وقتی فیلمنامه را میخوانم سعی میكنم آنرا در زندگی خودم لحاظ كنم و خودم را در موقعیتی قرار دهم كه اگر عین این اتفاق برای خود من بیفتد چه عكسالعملی نشان میدهم.
وقتی كاری به شما پیشنهاد میشود اولویت اولت چه چیزی است؟
معمولا فیلمنامه برایم خیلی مهم است و بعد هم نقشی كه قرار است بازی كنم. اینكه آیا نقشی هست كه بتوانم از پس اجرای آن برآیم ودیگر اینكه مخاطب هم دوستش داشته باشد.
و صحبت آخر...
برای ساخت این مجموعه همه عوامل زحمت زیادی كشیدند و سعی همه ما بر آن بوده كه كار ارزشمندی خلق كرده باشیم. تنها خواهشی كه از مسوولان دارم این است كه از این كار حمایت كنند. خیلی وقتها پیش آمده كه تغییراتی در زمان پخش سریال پیش آمده تا جایی كه حتی خود ما هم نمیدانستیم كار قرار است چه ساعتی پخش شود. همه باید كمك كنند تا «سه، پنج، دو» به خوبی دیده شود.
نظرات شما عزیزان:
بخش: سینما ، ،
برچسبها:










لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید